• 9849-xxx-xxx
  • noreply@example.com
  • Tyagal, Patan, Lalitpur

Mekong og Nam Khan: I selskap med de to elvene Luang Prabang, Laos

“til sentrum,” sa jeg til Tuktuk -bilisten da han spurte meg hvor jeg skulle. Bussen fra Vang Vieng ankom Luang Prabang mye senere enn planlagt, og jeg forventet ikke å nå byen på dette tidspunktet. Det var allerede kveld og mine vanskelige sosiale egenskaper sørget for at jeg ikke gjorde noen venner i løpet av 7-timers turen. Så der var jeg i en annen utenlandsk by, alene og vandret i mørket.

“Nøyaktig hvor?” Bilisten ønsket et svar raskt. Brynene mine møttes da jeg begynte å vandre gjennom hodet på ethvert sted jeg kunne gå til. Jeg hadde ikke en gang bestilt et herberge ennå. Jada, jeg hadde lest om byen før, men av en eller annen grunn sviktet mitt utslitte sinn meg. Kanskje det var sulten. Kanskje det var utmattelsen. De andre passasjerene hadde begynt å ta plass i Tuktuk, og jeg trengte å si noe.

Da Tuktuk -sjåføren spurte meg igjen, svarte jeg uten å tenke: “Ved Mekong -elven.” Det var ett sted jeg hadde ønsket å se med tanke på at jeg lærte om det på videregående. Det var det stedet som gjaldt mitt sinn på det tidspunktet. Fornøyd pekte han på det tomme rommet der jeg skulle sitte på og kjørte til byen.

Teller båter!

Hva er dekket i denne guiden?

Møt Mekong
Mekong møter Nam Khan
Khan

Flere ideer på YouTube ⬇ relaterte innlegg:

Møt Mekong

Mekong er en avgjørende kilde til næring for folket i Luang Prabang. Den lengste elven i Sørøst -Asia og den tolvte i verden, den løper fra Kinas Qinghai -provins gjennom den østlige delen av Tibet ned til den sørøstasiatiske halvøya, og danner deler av grensene til Myanmar, Laos og Thailand, og deretter skjærer over Kambodsja, og tømmes til sjøen i den sørlige ideen om Vietnam. Det har støttet mange byer, eldgamle og moderne, som stiger på bankene. En av dem – Luang Prabang.

Lane av restauranter på bredden av Mekong ble ikke ignorert da Tuktuk slapp meg av. Jeg hadde ikke hatt et respektabelt måltid med tanke på at bussen forlot Vang Vieng og det så ut som elven også ville gi styrken min, i det minste for natten. Så snart jeg slapp sekkene mine på rommet mitt på et gjestehus rett over gaten, førte den klagende magen meg til en restaurant fra Al fresco som serverte ferskvannsfisk. Det var ingen visning fordi tonehøyde mørke omsluttet stedet, men lyden av blendere som fremhever den myke brummen fra vannstrømmen, fikk meg til å glemme at jeg bare tilbrakte timer i en buss alene og sagt. Mekong var der. Det gjemte seg i mørket, men den var der.

Dagen etter var vennligere enn sist. Etter en rask frokost, gikk jeg nedover veien parallelt med elven, og det ble kompasset mitt den morgenen. Sollyset berørte huden min mykt og vinden lekte med håret mitt. Sykler løp forbi meg i utmerkede hastigheter. Jeg trappet på betongveien uten noen agenda, men den smale trappen som førte til at elvebredden ga meg en. Jeg gikk ned trappene og fant meg selv å sjekke ut en sammenløp. Fra der jeg sto, kunne jeg se Mekong blande seg med Khan.

Mekong møter Nam Khan

Jeg gikk på smidig bakken med fullstendig forsiktighet. Når jeg holdt fast på plantene som prydet den, krysset jeg banken for å ha en god utsikt over de to elvenes møtepunkt. De to elvene kan ikke være mye mer annerledes. Mekong er stor og skremmende, Khan smal og beroligende. Verdant åser flanker begge elver, klumper av skyer swoosh over hodet, og langsomme båter krusninger på det gjørmete vannet.

Jeg søkte etter et bra sted å nyte elvene og fant det i form av en flat stein som er gjemt i det ene hjørnet. Jeg satt bare der og tok det hele inn. Her var stillhet en følgesvenn. Jeg kunne høre pusten min tydelig. Pusten var mye lettere her. “Ingenting” var en så positiv ting. Det ble mitt hemmelige sted i Luang Prabang og denne ydmyke buldsen min trone. Jeg kom tilbake til dette stedet hver dag og hver gang jeg var alene.

Der Mekong møter Khan

Khan

Ensomhetens tang er en ervervet smak. Det tok meg fire dager før jeg endelig omfavnet det. Jeg kjempet med ensomhet med tanke på at øyeblikket passet mitt fikk Lao -stempelet, men jeg ble vant til det, sakte men sikkert. Jeg var lykkelig alene og drev rundt Luang Prabang målløst i flere dager.

Om natten var favorittstedet for utopi. Nei, egentlig kalles stedet utopi og passende. En avslappet salong som ligger av Nam Khan, den tillater en spektakulær vista av bekken selv om natten, når månen gir vannet en svak skimmer og vinden var nesten like kald som flasken øl i hånden. Khan er erfaring med obligasjonene som er dannet ved ViewDeck. Hundrevis, tusenvis av reisende har bodd her og delt historier, og elven er en stille lytter.

Spøkelser! Vennene jeg laget i Luang Prabang

Fem dager. Jeg bodde i Luang Prabang i fem dager. Hver morgen spiste jeg en solid frokost ved siden av Mekong. Hver morgen er jegPå den hjørnet rocken der Mekong møter Nam Khan. På den fjerde dagen min gjaldt jeg å se den mektige elven på en sen ettermiddag for første gang. Det var dagen før min planlagte tur ut av Laos. Jeg hadde allerede en billett, men jeg var ikke klar til å dra ennå. Jeg følte at denne elven fremdeles hadde noe å vise meg. Jeg følte at jeg manglet noe. Og mens jeg telte båtene la til kai ved brygga og dannet et sett med trepianotaster som svaiet forsiktig, skjedde det.

Solnedgangen som blåser bort blues ved Mekong -elven

Da solen gjemte seg bak veggen av svart og ettergløden avtok, spilte himmelen en symfoni av farger og elven reflekterte dem alle. I denne byen der jeg gjorde fred med ensomhet, så disse to elvene ut til å være mine to konstante følgesvenner. Og de sa farvel. For nå.

Flere ideer på YouTube ⬇

Relaterte innlegg:

Kuang Si Waterfall: Making Splashes i Luang Prabang, Laos

Buss fra helvete: Overlevende 24-timers tur fra Luang Prabang til Hanoi

Tat Kuang Si Bear Rescue Center: Mye kjærlighet å bære i Luang Prabang, Laos

Sørøst -Asia: DIY -backpacking reiseruter og ruter (2 uker)

Puerto Princesa Subterranean River National Park: A World Wonder in Palawan, Filippinene