• 9849-xxx-xxx
  • noreply@example.com
  • Tyagal, Patan, Lalitpur

Hsipaw, Myanmar: The Village of Goodbyes Part#1

Vi forlot templene, Payas og Pagoda’s of Bagan for å ta turen til åsene, stammene og turene i den nordlige landsbyen Hsipaw. Men først måtte vi gå til en annen av Myanmars største byer, Mandalay. Ikke bare en overbelastet blanding av bygninger og trafikk, Mandalay har faktisk litt sjarm, og det er mye å se i landsbyene rundt. Dessverre var vi på et oppdrag for å komme så langt unna den vanlige ferieristien som mulig, så vi tilbrakte bare en natt i storbyen.

Vi ankom Mandalay sent på ettermiddagen, spiste middag og la oss ganske tidlig. Før vi tok bussen neste morgen tok vi en beslutning om å ta en tur rundt banene som omringet vårt AD-1 gjestehus. Til tross for storbyens modernitet, skjedde det typiske, eldgamle asiatiske livet fremdeles i gatene. Markedene var åpne på nesten hver vei, og varene deres sølt ut på gatene. Folk tråkket av på gamle sykler og tri-shaws. Å få en smak for Mandalay fikk oss til å ønske å holde oss lenger og se hva den hadde å tilby, men dessverre hadde vi ikke mye tid. Vi trengte å komme oss bort fra de andre reisende og å gjøre det vi planla å vandre inn i åsene rundt Hsipaw.

En lokal fruktleverandør i nærheten av AD-1 Hotel, Mandalay, Myanmar
Vi tok den syv timers bussturen og ankom Hsipaw rundt 21:00. Vi fant hotellet vårt og inspiserte inn i et veldig grunnleggende rom på Mr. Charles Guest House. Vi ble fortalt at det ville være guider på restauranten om morgenen, og vi kunne sette opp en tur da. Neste morgen våknet vi tidlig og dro ned til restauranten. Jeg var i ekstase for å planlegge en tur i åsene med Just Dariece, en guide og meg selv. Da vi gikk inn i restauranten ble det klart at dette kanskje ikke er mulig. Det var omtrent 4 guider tilgjengelig for rundt 30 turister, noe som indikerte at det måtte være grupper på minst 6 personer som var på vei ut på det som så ut til å være en “guidet tur” i stedet for en tur med en utfluktsveiledning. Ikke vår stil!

Så litt skuffet, Dariece og jeg dro ut rundt i byen for å prøve å finne vår egen guide. Vi dro til de to andre gjestehusene for å prøve å se om vi kunne få en for oss selv, men hver guide i byen ble booket inn i 6 eller 8 -personers grupper. Vi har tatt mange guidede turer, og gjennom årene har nettopp tatt en beslutning om at det ikke er noe for oss. Når vi blir med i en gruppe, ender vi aldri opp med å snakke med guiden og lære om området eller kulturen, vi ender alltid opp med å snakke med de andre utlendingene i stedet. Å komme inn i en landsby i en gruppe på 8 personer skremmer også for lokalbefolkningen og ødelegger umiddelbart enhver sjanse for en intim samtale i hjemmene sine. Ingen ønsker å invitere 8 fremmede til middag eller te, men to eller tre er nesten garantert.

Så helt deflatede, tok vi en beslutning om å bare gå rundt Hsipaw og sjekke ut noen av landsbyene i nærheten. Vi gikk nordover til et sted som heter Little Bagan, som var en sprut av et dusin eller så gamle templer som var interessante, men ville være mye mer passende kalt “Minuscule Bagan” i forhold til den enorme motstykket. Vi snublet også over en skole der barna alle sa farvel da vi gikk inn på lekeplassen deres. Først trodde vi at de ønsket at vi skulle forlate, men vi innså raskt at de ikke kjente noen engelsk og farvel var forsøk på hilsener.

Etter noen minutter forlot vi skolen og dro vestover. Vi gikk forbi Miss Popcorns kafé da noen få taiwanske reisende inviterte oss til å sitte sammen med dem. Vi fikk snakke, og de forklarte at de hadde startet en skole for et par år siden i en liten Shan -landsby omtrent en time fra Hsipaw. På slutten av samtalen inviterte de oss til å komme og vise med dem den kvelden. Vi ble stukket, dette var den beste muligheten til endelig å forlate ferierende løypa og finne noe ekte og uberørt. Vi godtok gjerne og planla å møte dem klokka 3 den ettermiddagen.

…fortsettelse følger

Landsbyen Goodbyes, del 2

Budsjettbackpacking Guide to Myanmar

Info om Myanmar Cities: Soving, spiser og kommer deg rundt

Hvordan få et Myanmar -visum i Bangkok

Hvor du kan få USD for Myanmar, i Bangkok

Myanmar reiseblogger

Liker det? Pin det! ?

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -partner og også tilknyttet noen andre forhandlere. Dette indikerer at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.